Utlägg/milersättning - hantera kvitton & transaktioner

Börja att fotografera kvittona i Expense appen och hantera dina transaktioner

Skapa utlägg som betalats med egna medel

  1. Öppna Expense Appen > Klicka Plus ikonen > Skapa inköp.
  2. Fota kvittot eller hämta en bild från bildarkivet genom att trycka telefonens tillbaka knapp.
  3. Expense skannar automatiskt kvittot och hämtar datum, belopp, moms, ort och inköpsställe. 
  4. Välj Egna Medel.
  5. Lägg till kommentar.
  6. Säkerställ att belopp och övriga uppgifter är korrekta > Klicka Spara
  7. Bokför utlägget direkt, spara utlägget för att redovisa senare eller skapa nytt utlägg. 


Direkt vid registrering av kvittot kan man bokföra transaktionen för att direkt kunna lämna in sin redovisning. 

Bokför utläggen flera kvitton

Om man inte bokför sitt kvitto direkt vid registrering kommer en redovisning fyllas på med flera transaktioner. På så sätt kan man applicera de kvitton för veckan / månaden och bokföra dessa när man känner sig klar med sin redovisning.

  1. Öppna Expense Appen > Klicka Att Redovisa. 
  2. Gå in på den pågående utläggsredovisning > kontrollera transaktionerna. 
  3. Gå in på valfri transaktion > bokför > välj inköp för att se snabbval.
  4. Bokför enligt era interna rutiner med interna konton > kontrollera momsbelopp.
  5. Spara.
  6. Vid transaktion där representation tillämpas välj det vid bokföringssteget > ange den mall som tillämpats vid representationstillfället och fyll i
    1. Antal deltagare
    2. Deltagarnas namn
    3. Syfte
    4. Vid extern > Externt företagsnamn

Skapa ett utlägg ifrån ett e-postat kvitto

1. Öppna Expense appen > mina kvitton.

2. Lokalisera ditt inmejlade kvitto > klicka på de tre prickarna > skapa inköp.

Skapa ett utlägg utan fysiskt kvitto

1. Öppna Expense appen > plusikonen skapa inköp/kvitto.

2. Klicka på avbryt när kameran öppnas.

3. Fyll i datum, belopp, inköpsställe, ort, kommentar.

4. Bifoga kvittot om det finns i ditt kvitto arkiv > eller bläddra i ditt bildakriv på telefonen.

5. Spara.

6. Bokför utlägget direkt, spara utlägget för att redovisa senare eller skapa nytt utlägg.