Förenkla bokföring vid representation

För att underlätta bokföringen av representationsutgifter kan du använda kommentarsfunktionen i Expense-appen.

Följ stegen nedan beroende på om du betalat med företagskort eller egna medel.

Företagskort – Representation

  1. Registrera kvittot

    • Öppna Expense-appen.
    • Fotografera kvittot.
    • Kontrollera att tolkningen är korrekt.
    • Lägg till en kommentar med:
      • Namn på deltagare
      • Syfte med representationen
      • Externt företagsnamn (vid extern representation)
    • Spara.
  2. Vänta på transaktionen

    • När transaktionen är importerad får du en notis.
  3. Bokför representationen

    • Öppna Expense-appen och gå till Att redovisa.
    • Välj rätt inköp, kontrollera att kvittot och kommentaren är matchade.
    • Klicka på Bokför och välj Representation.
    • Välj rätt mall för tillfället.
    • Fyll i:
      • Antal deltagare
      • Dricks
    • Håll fingret på kommentaren under kvittobilden och kopiera den.
    • Klistra in kommentaren i de fält som behöver fyllas i.
  4. Eventuell kostnadsfördelning

    • Vid behov kan du använda knappen Dela upp (uppe till höger) för att fördela kostnaden på olika interna konton.
    • Om det inte behövs, klicka på Klar och Spara.

📌 Tips! För att undvika kompletteringar i efterhand, fyll i så mycket information som möjligt direkt i kommentaren.

Egna medel – Representation

  1. Registrera kvittot

    • Öppna Expense-appen.
    • Fotografera kvittot.
    • Välj Egna medel som betalningsmetod.
    • Kontrollera att tolkningen är korrekt.
    • Lägg till en kommentar med:
      • Namn på deltagare
      • Syfte med representationen
      • Externt företagsnamn (vid extern representation)
    • Spara.
  2. Bokför utlägget

    • Klicka på Bokför och välj Representation.
    • Välj rätt mall för tillfället.
    • Fyll i:
      • Antal deltagare
      • Dricks
    • Håll fingret på kommentaren under kvittobilden och kopiera den.
    • Klistra in kommentaren i de fält som behöver fyllas i.
  3. Eventuell kostnadsfördelning

    • Använd Dela upp om du behöver fördela kostnaden på olika interna konton.
    • Om det inte behövs, klicka på Klar och Spara.

📌 Tips! Om du vill komplettera med ytterligare information kan du göra det i efterhand, men vi rekommenderar att fylla i så mycket som möjligt direkt.