Regeringen föreslår nu att kravet på att spara räkenskapsinformation i original slopas. Detta skulle innebära att företag kan arkivera kvitton och fakturor digitalt!
Den nya föreslagna bokföringslagen är (förhoppningsvis) snart här och det innebär nya regler för kvittohantering. Kvitton som lagras digitalt kommer inte att behöva sparas i pappersform längre.
Lagförslaget föreslås träda i kraft den 1 Juli 2024 och menar att pappersmaterial med räkenskapsinformation bara ska behöva bevaras till dess att informationen överförts i digital form. Därefter kan materialet kastas. Detta skulle innebära en avsevärd förenkling för många företag.
Jämför man mot idag behöver kvitton till bokföring sparas i sitt ursprungliga format. Om man har använder en digital tjänst för kvittohantering som Expense som sparar en digital kopia av papperskvittot kan du slänga papperskvittot efter tre räkenskapsår. Saknas en digital kopia behöver företaget arkivera papperskvittot i sju räkenskapsår!
Skulle den nya föreslagna bokföringslagen träda i kraft räcker kommer det innebära en avsevärd förenkling för många företag. Er ekonomiavdelningen behöver inte längre samla in alla papperskvitton som har sparats digitalt genom Expense. Era medarbetaren kan slänga kvittot efter att det har digitaliserats.
Ersätt kvittofyllda plånböcker med kvittoskanning och automatiska beräkningar. Förenkla hela utläggsprocessen – från köp till bokföring med Expense.