Kravet på att räkenskapsinformation ska bevaras i original under en viss tid tas bort. Riksdagen säger ja till regeringens förslag som konkret innebär att räkenskapsmaterial, till exempel kvitton och fakturor, inte behöver bevaras i pappersform om materialet finns digitaliserat.
Förslaget gör att företagen slipper hantera stora mängder pappersmaterial under lång tid. De nya reglerna börjar gälla den 1 juli 2024.
Innebär detta att vi kan slänga alla pärmar? Inte riktigt men detta betyder att företag kan kassera kvitton som man tagit emot fysiskt om man använder en app eller motsvarande fört över till ett elektroniskt format.
Fota och spara kvitton enkelt med Expense - smidiga systemet för digital kvittohantering och utlägg.
Expense skannar automatiskt kvittot och hämtar datum, belopp, moms, ort och inköpsställe. Kvittot kontrolleras om det finns dubbletter vilket minskar risken för misstag. Den smarta kvittolösningen fångar dessutom vad som är avdragsgillt, branschkoder, hur mycket moms som ska dras och ser till att alla transaktioner hamnar på rätt plats i bokföringen.
Intresserad av att digitalisera er kvittohantering? Kom igång med Expense - det smidiga systemet för digital kvittohantering och utlägg.